MAR
Klasa III a zakończyła realizację II modułu „Zwierzęce lekturki spod chmurki” - wchodzącego w skład Ogólnopolskiego projektu „Czytam z klasą”
Czytanie książek przez dzieci jest niewątpliwie niezbędnym elementem edukacji. Jednak bardzo trudno jest zachęcać uczniów do czytania w czasach, gdy komputer dominuje w naszym życiu. Zdajemy sobie sprawę z faktu, że życie bez komputerów byłoby bardzo trudne. Dla niektórych wręcz niemożliwe. We wszystkim jednak trzeba zachować umiar. Potrzeba kontaktu dziecka z książką nie rodzi się sama. To zadanie dla dorosłych. Najpierw powinni zrobić to rodzice, a potem nauczyciele. Nic nie zastąpi książki – żadna zabawka, telewizja czy gra. Do książki, którą się polubi można powracać.
Jej oddziaływanie na psychikę dziecka jest wielostronne: przekazuje wiedzę o świecie i ludziach, pobudza wyobraźnię, wzbogaca język, kształtuje charakter i postawę. Kształtuje się w ten sposób osobowość dziecka. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się w klasie IIIa realizować innowację pedagogiczną „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”.
Obecnie zakończyliśmy realizację II modułu – „Zwierzęce lekturki spod chmurki”
Wspólnie w klasie przeczytaliśmy niezwykle wzruszającą lekturę „Psie troski”, którą napisał Tom Justyniarski., a której akcja dzieje się w czasach nam współczesnych, a więc bliskich dzieciom. Książka przede wszystkim wzrusza, uczy prawidłowych wzorców zachowań oraz ukazuje piękno przyjaźni, oddania i szacunku jakim obdarzają się nawzajem nasi bohaterowie. Psie troski to lektura dla każdego bez względu na wiek.
Kolejnym zadaniem w ramach II modułu było samodzielne przeczytanie książki „O psie, który jeździł koleją” . Po przeczytaniu zorganizowaliśmy w klasie konkurs pięknego czytania, w czasie którego uczniowie mogli zaprezentować wybrany fragment z lektury. Dzieci bardzo chętnie podjęły się tego zadania. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy.
Następnym krokiem była zabawa w wykonanie legowiska dla pupila. Dzieci podzieliły się na grupy i z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do pracy, doskonaląc przy okazji umiejętności współpracy w grupie. Powstały bardzo wygodne i ciepłe legowiska, do których uczniowie włożyli swoje maskotki oraz wykonaną z papieru postać psa Lampo. Sprawność manualną doskonalili również poprzez lepienie z plasteliny ulubionych zwierzątek oraz przygotowanie plakatów zachęcających do przeczytania lektury.
W celu kształtowania pozytywnego stosunku do zwierząt zorganizowaliśmy w szkole zbiórkę karmy dla piesków, którą następnie przekazaliśmy pani Małgosi, która opiekuje się pieskami w naszym lublinieckim Przytulisku. Dziękujemy wszystkim, którzy nie pozostali obojętni i przyłączyli się do naszej akcji.
Zaprosiliśmy do naszej klasy lekarza weterynarii pana Łukasza Łebka, który w niezwykle ciekawy sposób opowiedział nam o pracy weterynarza. Poznaliśmy historię kotka, z którym pan Łukasz do nas przyszedł. Pan Łukasz napisał również dwie bardzo ciekawe książki dla dzieci pt. : „Czy krowy jeżdżą do weterynarza” i „Wszystko o krowach”. Dowiedzieliśmy się, co trzeba zrobić, aby napisać książkę. Zachęcamy do przeczytania, a panu Łukaszowi bardzo dziękujemy za poświęcony czas.
Jako podsumowanie pracy wykonaliśmy kolorowe „Lektury na wieszaku”, w których zgromadziliśmy najważniejsze informacje, dotyczące przeczytanej książki. Zgodnie z zamierzeniami projektu, nasza wspólna przygoda, niewątpliwie rozbudziła w naszych uczniach ciekawość literacką i aktywność czytelniczą. Okazało się również, że w naturalny sposób doskonalili oni swoje umiejętności czytania ze zrozumieniem oraz aktywne słuchanie, nabyli również inne umiejętności praktyczne, jak np. umiejętność czytania rozkładów jazdy, umiejętność posługiwania się mapą, zachowanie ostrożności w kontakcie z psem.
Z niecierpliwością oczekujemy na kolejny, trzeci moduł projektu.
drukuj