WRZ
Wraz z początkiem nowego roku szkolnego w Szkole Podstawowej nr 3 w Lublińcu rozpoczęła się realizacja godzin języka niemieckiego, jako języka mniejszości narodowej. Na wniosek rodziców w naszej szkole naukę dodatkowego języka zaczną uczniowie klas 1-3 i 4-6, w sumie 459 uczniów. Należy przyznać, że projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem, zarówno naszych uczniów, jak i ich rodziców. Wnioski rodziców są tajne i trwałe, co oznacza, że raz złożony dokument obowiązuje do końca drugiego etapu edukacyjnego dziecka w szkole.
Dodatkowa nauka języka niemieckiego jest kierowana do członków Niemieckiej Mniejszości Narodowej oraz głównie, do sympatyków tego języka. Dzięki staraniom dyrektora szkoły Haliny Pagwet i nauczycieli szkoły oraz wielkim wsparciu Burmistrza Miasta Edwarda Maniury, chętni uczniowie będą uczęszczali bezpłatnie na dodatkowe zajęcia języka niemieckiego w wymiarze 3 godzin lekcyjnych tygodniowo. Język niemiecki, jako język mniejszości różni się od nauki języka obcego tym, że oprócz zagadnień wynikających z realizacji podstawy programowej realizowane będą również tematy realioznawcze, na których uczeń pozna historię, kulturę, tradycje i informacje geograficzne. Dzieciom przybliżone zostaną również obrzędy wszystkich świąt, które celebrowane są na terenie Niemiec. Uczniowie poznają także niemieckie baśnie, filmy oraz teatr. Wszystko to odbywać się będzie w sympatycznej i miłej atmosferze, za pomocą nowoczesnych metod i technik nauczania wykorzystywanych przez nauczycieli spełniających wszystkie wymagania zapisane w ustawach MEN oraz mających uprawnienia do nauki języka mniejszości narodowej i doświadczenie. Nad realizacją godzin oraz całym projektem na terenie Rzeczpospolitej Polski czuwa Niemieckie Towarzystwo Oświatowe z siedzibą w Opolu. Nauczaniem języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej w naszej szkole zajmą się: mgr Jolanta Banaś mgr Marcin Straus.
W dzisiejszych czasach znajomość języków obcych staje się nieodzowna, jest wręcz kluczem do życiowego sukcesu i podstawowym sposobem komunikacji międzyludzkiej. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Lublińcu zyskują więc ogromną szansę na sukces, bo dwujęzycznie, znaczy lepiej. Dzieci objęte nauką drugiego języka obcego lepiej radzą sobie w szkole, niż rówieśnicy znający jeden język, szybciej uczą się innych języków, łatwiej radzą sobie z nauka języka w gimnazjum, są pewniejsze siebie oraz bardziej wrażliwe wobec innych ludzi i kultur. Myślą płynniej i kreatywniej, a w dorosłym życiu mają większe szanse na rodzimym i międzynarodowym rynku pracy.
Te argumenty zapewne potwierdzają, że dwujęzyczność, czyli w przypadku SP 3 nauka języka angielskiego i niemieckiego oznacza sukces, a przystąpienie lublinieckiej Trójki do tego projektu jest starzałem w dziesiątkę.