GRU
Czy lektury muszą być nudne? Oczywiście, że nie. Aby rozbudzić u uczniów ciekawość literacką, rozwijać aktywność czytelniczą, doskonalić czytanie ze zrozumieniem, zachęcić rodziców do współpracy ze szkołą, zintegrować zespół klasowy, promować szkołę i jej mocne strony - uczniowie klasy IIIa naszej szkoły przystąpili do ogólnopolskiego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III ,,CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”.
czytaj więcej...
W dobie dzisiejszych czasów, gdzie prym wiodą gry komputerowe i smartfony bardzo ciężko jest zachęcić dzieci do czytania książek, a tym bardziej lektur. Aby zainspirować dzieci do czytania wprowadzono do klasy IIIa projekt edukacyjny jako innowację pedagogiczną, upowszechniający czytelnictwo wśród uczniów klas I-III, którego założeniem jest zachęcenie dzieci do czytania książek poprzez aktywną działalność edukacyjną.
Projekt składa się z trzech modułów. W miesiącu wrześniu rozpoczęliśmy przygotowania, czyli zebraliśmy zgody od każdego rodzica na udział dziecka w projekcie i publikację zdjęć . Następnie wychowawca klasy przygotował dla każdego ucznia „Lekturnik”, w którym będziemy zamieszczać najważniejsze informacje dotyczące wybranej lektury. Wybraliśmy spośród czterech proponowanych lektur – książkę „Dzieci z Bullerbyn”, która najbardziej zaciekawiła uczniów klasy IIIa.
Przygodę rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiego animowanego filmu, przedstawiającego wartości, wypływające z czytania książek, a następnie ulepiliśmy bohatera filmiku - małego przyjaciela – „Czytusia”, który będzie towarzyszył nam i zachęcał do pracy przy realizacji wszystkich trzech modułów.
Przygotowaliśmy w klasie Kącik Czytelniczy i rozmawialiśmy na temat tego: „Jakie korzyści przynosi czytanie książek?”
Odwiedziliśmy nową Bibliotekę Publiczną w naszym mieście – Lubitekę. Panie oprowadziły nas po całej bibliotece i opowiedziały, z czego możemy korzystać, będąc czytelnikiem. Kolejna nasza wizyta w Lubitece była poświęcona spotkaniu autorskiemu z panią Justyną Kierat, która ciekawie opowiedziała nam o tym, co jest potrzebne, aby napisać książkę i zaprezentowała swoją bardzo ciekawą książkę o życiu pszczół.
Głośno czytaliśmy kolejne rozdziały w klasie przez chętnych uczniów, zapraszając także do głośnego czytania rodziców i starsze koleżanki. Również zachęcaliśmy w domu swoich rodziców do poczytania nam niektórych rozdziałów. Z kolei my czytaliśmy naszemu rodzeństwu i rodzicom głośno te fragmenty książki, które nas najbardziej zainteresowały i rozbawiły. Wykonaliśmy ciekawe zakładki do książek, które podarowaliśmy uczniom również z klasy trzeciej, ale Szkoły Podstawowej nr 4 , w której gościliśmy i zachęcaliśmy do przeczytania lektury poprzez odczytanie wybranych rozdziałów książki przez Szymka Krawczyka, Maję Kulik i Rafała Porębę z naszej klasy. Wybraliśmy się również do Przedszkola nr 4, gdzie grupa uczniów z naszej klasy zaprezentowała piękne głośne czytanie fragmentu lektury grupie 5 latków i grupie 6 – latków, opowiadając o przygodach bohaterów z Bullerbyn. Swoje opowieści dzieci wzbogaciły przygotowanymi ilustracjami, co wzbudziło wśród przedszkolaków wielkie zaciekawienie i zainteresowanie. Przedszkolaki otrzymały od nas kolorowanki przedstawiające sceny z przeczytanego fragmentu książki.
Odwiedziliśmy Muzeum Pro Memoria, gdzie w ciekawy i atrakcyjny sposób zapoznawaliśmy się z legendami dotyczącymi miejscowości w naszym powiecie. Współpracowaliśmy w grupach tworząc przepiękne sceny do lektury (prace plastyczne przedstawiające najciekawsze przygody rówieśników z Bullerbyn), stworzyliśmy makiety domów bohaterów. Następnie pisaliśmy list do ulubionego bohatera - chłopcy do Lassego, a dziewczynki do Lisy. To jeszcze nie koniec naszej wspólnej zabawy z lekturą. Zaprosiliśmy naszych rodziców do współpracy z nami i wzięcia udziału w konkursie na najciekawszy plakat zachęcający do przeczytania książki. W konkursie tym wzięły udział rodziny: Czarka Machonia, Bartka Uherka, Mai Kulik, Roberta Przybyłka, Łucji Danielczok, Marty Podbioł, Poli Sitek, Wiktorii Henel i Oli Ochockiej. Wszystkie prace były bardzo ciekawe, a uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrody. Przygotowaliśmy na szkolnym korytarzu gazetki zachęcające do zapoznania się z przygodami bohaterów z Bullerbyn. W naszych Lekturnikach opisywaliśmy najciekawsze przygody bohaterów, określaliśmy ich cechy, utrwalając przy okazji poznane części mowy, wymyślaliśmy i tworzyliśmy gry na tablet. W tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie odwiedziliśmy klasę Ic i IIIb, przeczytaliśmy fragment książki „Dzieci z Bullerbyn”,aby przybliżyć dzieciom zwyczaje świąteczne panujące w Szwecji.
W celu podsumowania naszego pierwszego modułu, którego realizacja powinna zakończyć się do 31 grudnia stworzyliśmy piękne Lapbooki. Ostatnim naszym zadaniem było dokonanie samooceny.